Perspresentatie musical Hadestown in Nederland

Anaïs Mitchell brengt een voorproefje van de musical Hadestown in Koninklijk Theater Carré. Lees hieronder het verslag van Alisha Wenas.

Afgelopen maandag opende Koninklijk Theater Carré de deuren voor een blik op de aankomende musical Hadestown. Singer-songwriter en schrijfster van de musical Anaïs Mitchell gaf een indrukwekkende muzikale preview en ging in gesprek met artistiek en algemeen directeur van Carré, Madeleine van der Zwaan. De Award-winnende musical brengt het mythische liefdesverhaal van Orpheus en Eurydice samen met dat van Hades en Persephone. Deze hervertelling zal in de zomer van 2025 op de planken van Carré verschijnen.

Way Down Hadestown

Hadestown is een innovatieve musical die folk- en jazzinvloeden combineert met klassieke Griekse mythologie. Het verhaal speelt zich af in een dystopische setting, een wereld vol honger en armoede. De jonge dromer Orpheus werkt aan een lied dat de lente zal terugbrengen. Zijn geliefde, Eurydice, heeft het grootste deel van haar leven alleen in armoede doorgebracht. Uit wanhoop besluit zij om met de koning van de onderwereld, Hades, mee te gaan naar Hadestown. Orpheus maakt een reis naar de onderwereld om zijn geliefde terug te halen.

Tegelijkertijd is Persephone, godin van de lente en de vrouw van Hades, ook naar de onderwereld teruggekeerd. Zij beheerst de seizoenen doordat ze de helft van het jaar op aarde leeft en de helft van het jaar bij haar man. Ondanks haar liefde voor Hades voelt ze zich gevangen en de twee groeien steeds wat meer uit elkaar.

Hadestown Nederland

Hadestown Nederland

Een reis van bijna 20 jaar

Als jonge, optimistische en idealistische singer-songwriter herkende Anaïs Mitchell zich sterk in Orpheus. Ook zij zocht naar een manier om met haar folk- en Americana-muziek de wereld te veranderen. Daarom begon ze in 2006 met Hadestown als DIY-community theaterproject dat toerde door Vermont. Anaïs Mitchell speelde zelf Eurydice en de andere rollen werden door vrienden vertolkt.

In 2010 bracht Anaïs Mitchell het studioalbum van Hadestown uit en in 2013 begon de ontwikkeling van de musical. Deze ging in 2016 in première off-Broadway en opende in 2019 op Broadway. Met veel succes: in totaal wint de musical acht Tony Awards en het album wint een Grammy Award.

Sinds begin dit jaar is Hadestown ook op West End te zien. Dit is slechts een paar maanden voordat bekend werd dat de musical ook naar Nederland zal komen. Anaïs Mitchell vindt het ontzettend bijzonder dat de musical in Koninklijk Theater Carré komt, omdat de ronde architectuur van het theater haar doet denken aan een Grieks Amfitheater. Perfect voor de hervertelling van deze mythe dus! Daarnaast was de oorspronkelijke off-Broadwayversie ook een stuk ronder.

Hadestown Nederland

Prachtige muziek met meerdere lagen

Anaïs Mitchell wordt geprezen om hoe zij elementen van oude mythen en hedendaagse thema’s combineert met haar diepe teksten. Tijdens de muzikale preview wordt het al snel duidelijk waarom dit is. Anaïs Mitchell voert de nummers uit in een folkmuziekstijl. In de musical wordt deze stijl gemixt met jazzklanken, uitgevoerd door een live band. Deze combinatie van klanken is niet veelvoorkomend in musicals, wat het juist zo uniek maakt. In totaal zingt ze tijdens de preview vijf nummers: Wedding Song, Why We Build the Wall, Flowers, Way Down Hadestown en We Raise Our Cups.

Hadestown Nederland Hadestown Nederland

Anaïs Mitchell begint met Wedding Song, het vierde nummer uit de musical. In dit nummer probeert Orpheus, Eurydice ervan te overtuigen dat hij met zijn lied voor haar kan zorgen. Eurydice is niet meteen verkocht, totdat Orpheus een deel van zijn lied zingt. Het nummer schetst het begin van hun relatie en laat zien hoe Eurydice’s wantrouwen langzaam plaatsmaakt voor vertrouwen en hoop. De melodie is dan ook in majeur geschreven, maar komt in het nummer Chant in mineur terug. In dat nummer zingen Hades en Persephone op de melodie. Hades probeert Persephone te overtuigen, maar zij valt hier niet voor, in tegenstelling tot Eurydice in Wedding Song. Dit schetst meteen het verschil tussen de twee liefdesverhalen, één die net begint, de ander die al een jarenlange geschiedenis kent.

Tijdens Flowers weet Anaïs Mitchell te raken met haar woorden. Het is muisstil in de zaal en Anaïs Mitchell’s heldere stem en de akoestische gitaarklanken komen binnen. In de musical zingt Eurydice dit nummer vanuit de onderwereld. Ze ging naar Hadestown om te kunnen werken, maar krijgt al snel spijt van deze keuze wanneer ze ziet hoe het er daar aan toe gaat. Door de opgebouwde muren die de vijand, in dit geval armoede, zouden moeten buitenhouden, zit ze gevangen. Eurydice begint te beseffen wat ze heeft achtergelaten en de hoop waar ze in Wedding Song mee eindigt, is in dit nummer bijna helemaal verdwenen.

We Raise Our Cups is het laatste lied uit de musical en kent een bitterzoete tekst. In Anaïs Mitchell’s gesprek met Madeleine van der Zwaan vertelt ze dat dit nummer, ondanks het einde van de mythe, staat voor hoop. ‘Orpheus is geen held omdat hij slaagt, maar omdat hij het probeert.’ Ook daarin herkent Anaïs Mitchell zich in Orpheus’ verhaal. Aan het einde van de reis heeft hij te veel gezien om nog langer in zijn idealistische droomwereld te kunnen leven. Dit heeft zij zelf ook ervaren en ziet ze als iets wat gebeurt wanneer je volwassen wordt. Maar er komt altijd weer een nieuw jong iemand, een nieuwe Orpheus, die gelooft, probeert en hoopt. Dat is op wie ze in het laatste lied proost.

Indrukwekkend relevant

Ondanks dat het verhaal is gebaseerd op een eeuwenoude mythe, zijn de thema’s nog altijd relevant in de hedendaagse maatschappij. Geloof versus twijfel, liefde versus angst, armoede versus welvaart. Anaïs Mitchell weet dit met Hadestown op een bewonderenswaardige manier te vertellen en laat een blijvende indruk achter.

Ga voor meer informatie over Hadestown naar: https://carre.nl/voorstelling/hadestown

Hadestown Nederland

Musical Hadestown naar Nederland

Hadestown, geschreven door de Amerikaanse singer-songwriter Anaïs Mitchell, biedt een eigentijdse hervertelling van de Griekse mythen van Orpheus en Eurydice. Hadestown volgt twee met elkaar verweven liefdesverhalen; dat van de jonge dromers Orpheus en Eurydice, en dat van de koning van de onderwereld Hades en zijn vrouw Persephone. De voorstelling nodigt het publiek uit voor een emotionele reis naar de onderwereld en terug, waarbij geloof versus twijfel en liefde versus angst worden verkend.

De rauwe, op New Orleans geïnspireerde jazzy klanken van de live band weven zich door het verhaal heen en trekken het publiek diep de wereld van Hadestown in, waardoor de emotionele impact van de voorstelling nog krachtiger wordt. De muzikanten die zichtbaar op het toneel spelen, geven een extra dimensie aan deze productie. De combinatie van tijdloze mythologie en live uitgevoerde hedendaagse muziek zorgt voor een ervaring die een blijvende indruk achterlaat.

Eerder bracht Carré, onder de naam ‘Broadway in Carré’, succesvolle en hoogwaardige internationale producties van West End en Broadway zoals PIPPIN, The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, Sunset Boulevard en The Book of Mormon naar Amsterdam.

Blijf op de hoogte

Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste entertainment nieuws? Volg ons dan op Facebook, Instagram en Twitter. Zo ontvang jij als eerste het laatste nieuws!

Facebook Instagram Twitter

You may also like...